想いを、視覚と体験で伝える。― 私たちは、行動変容をデザインする会社です ―
- 広報SC
- 11 分前
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3DCG、Unreal Engine 5、Unity――。
これらは私たち株式会社白獅子が主に使用している開発手段です。
しかし、私たちにとってXR技術は単なる「手段」に過ぎません。
私たちが真に向き合っているのは、「人の意識」と「行動」の変革です。
どれほど精緻な映像や革新的な技術を駆使しても、それが人の心を揺さぶらなければ、ただのデジタル映像で終わってしまいます。 私たちの使命は、視覚体験を通じて人の認識パターンを書き換え「行動変容」へと導くこと。 そして、社会課題解決に向けての不可欠な行動を習慣として定着させること。
このプロセス全体をXRコンテンツとして設計し、具現化することが私たちの本質的な仕事です。
伝えるを「伝わる体験」に変える
医療、教育、建築、自然科学、心理学、福祉、工業、土木、防災――。
あらゆる専門分野で、研究者の皆さまが日々取り組んでいるのは、緻密な観察と仮説構築、そして実証を通じた「人間理解」と「社会実装」という壮大なプロジェクトだと私たちは考えています。
その知的探求の過程で、XR技術がもたらす没入型体験は、以下のことを実現に繋げます。
医療分野 持続的モチベーション設計、災害医療における初動対応訓練
教育分野 抽象的概念の立体的可視化、歴史・文化の追体験によるコンテクスト理解、危険回避行動の体感的学習支援
建築・土木 完成イメージの立体共有による合意形成促進、住民参加型デザインの実現、工事手順や安全教育の身体知化、自然・気象災害への耐性シミュレーションの視覚化
自然科学・環境 生態系の空間的相互関係の可視化、気候変動影響の体感的理解、観測データの立体的共有とリアルタイムシミュレーション
これらは、私たちがこれまで行って来た、ほんの一例に過ぎませんが、「この研究成果を、どう視覚化できるだろうか?」「XRで再現すれば習慣化の定着率が上がるのではないか?」「この抽象的概念を、どう体験として伝えられるだろうか?」
――そうした知的好奇心と挑戦へ、私たちはデザインと技術、これまでの経験を活かし貢献します。
具体事例:意識変化から行動変容、そして習慣化へ
【事例1】災害対策における「体験」から「習慣」への変革プロセス
私たちが災害体験VRシミュレーションでは、次のような変容プロセスを設計しています。
意識の変化 専門家監修による災害データに基づいた3D空間内での災害再現で、恐怖と危険性を身体感覚として体験します。
ここでは「自分事化」を促し、災害リスクへの認識を根本から変えます。
行動変容の促進
次に、同じVR空間内で適切な避難経路選択や避難所への移動をシミュレーションします。
災害疑似体験後、意識が高まっている状態での教育は、正しい行動が身体知として定着しやすくなります。
習慣化の支援
VR体験後、日常生活で実践できる「家庭での防災マップづくり」「非常持ち出し品の定期チェック」などをガイドすることも可能です。
定期的なリマインドと実践サポートにより、防災行動の習慣化を促進します。
この一連のプログラムは、従来の防災啓発に比べて避難訓練参加率が向上し、実際の災害発生時の早期避難率向上、防災準備の習慣化へ向け、意識と行動が改善するという成果を上げています。
【事例2】医療環境における感染症対策の行動定着
医療現場での感染症対策では、「知識」と「実践」の間にしばしば乖離が生じます。
岡山大学病院との共同プロジェクトでは、
意識変革
目に見えない病原体の拡散を可視化したVRシミュレーションにより、一見清潔に見える環境でも感染リスクが潜んでいることを視覚的に体験。
行動変容
手指消毒などの基本行動を、VRで繰り返しイメージすることで、正しい手順に従う理由を視覚的に伝えます。
習慣定着:
「自分ごと」として体験する事により、日常業務の中で正しい感染対策行動が自然と定着します。
【事例3】製造業における「暗黙知の形式知化」と技能伝承
製造業の現場では、熟練工が持つ「暗黙知」の継承が大きな課題です。
ある大手製造業との取り組みでは、
イメージの均一化 熟練工の動作を3Dスキャンで正確に記録し、VR空間で再現。
「感覚」や「コツ」と呼ばれていた暗黙知を視覚的に形式知化しました。これにより、「少し力を入れる」といった曖昧な表現が、精密な動作として伝達可能になった。
危険予知トレーニング
通常では体験できない事故シナリオをVRで安全に体験。
危険な操作を行った場合の結果を仮想空間で体験することで、安全意識が劇的に向上。
反復練習と定着
実機操作前にVRで十分な練習を積むことで、実際の作業における初期エラーが減少。また、現場にARガイダンスシステムを導入し、必要な時に必要な情報が視覚的に提供されることで、作業の質が均一化を行う。
この取り組みにより、新人作業者の技能習得期間が短縮され、労働災害発生率は数年間、毎年減少しました。
特に「イメージの均一化」による共通認識の形成は、多国籍チームでの作業品質の標準化にも大きく貢献しています。
コンテンツの"出口"は、VRゴーグルだけではない
多くの方が「XR」と聞くと、HMD(ヘッドマウントディスプレイ)を装着した体験をまず想起されるでしょう。
それは手段の一つとして、没入感において卓越した形態ですが、私たちが設計するXRコンテンツの可能性は、それだけにとどまりません。
研究目的や対象者に最適化された多様な出力形態を実現します。
タブレットやPCでの操作性を重視した簡易シミュレーション
スマートフォンを活用した日常空間でのAR体験
大型モニターによる集団共有型インスタレーション
3Dスキャンとプロジェクションマッピングを組み合わせた空間再現
従来の研修教材や紙媒体との連動による段階的学習システム
私たちは常に「どのような形態であれば、そのコンテンツが最も効果的に人の認知に届くのか」という本質的問いを軸に開発を進めています。
これまで「実現困難」と思われていた課題を、形にしてきた経験
「研究コンセプトはあるが、どう視覚化すればよいか判然としない」「この専門性の高い研究内容を、非専門家にも伝わる形にできるだろうか」「現実の複雑な状況をどこまで正確に再現できるのか不安だ」
――こうした研究者特有の課題から、コミュニケーションが始まります。
私たちは多くの国内外の学術機関との共同研究を通じて、防災、医療、教育、産業技術など多岐にわたる分野での専門家の監修によるコンテンツ開発を実践し続けています。
現場の専門家との徹底的な対話を通じて、「人の認知に届ける」「行動として定着させる」ための精緻な構成、効果的な演出、最適な技術選定を、一つひとつ丁寧に設計しています。
XR技術の本質的価値:「イメージの均一化」による共通認識の構築
上記の事例に共通するXR技術の重要な特性の一つが「イメージの均一化」です。
特に専門分野では、言葉だけでは伝えきれない概念や状況が数多く存在します。
例えば医療現場での「適切な手指消毒」、製造現場での「適度な作業」、災害時の「危険な水位」など、これらは言葉で説明されても人によって解釈が異なりがちです。
しかしXR技術は、これらの抽象的概念や主観的感覚を、誰もが同じように体験できる具体的な「共通イメージ」として提供します。
この「イメージの均一化」という特性は、
多様な背景を持つ人々の間での正確なコミュニケーションを可能にする
専門家の「暗黙知」を「形式知」として記録・伝達できる
言語や文化の壁を超えた技能伝承を実現する
組織全体での安全文化や品質基準の一貫性を確保する
特に人材不足や世代交代が課題となっている産業分野では、このアプローチが顕著な効果を生んでいます。
特に「オノマトペ」の視覚化について、他者のイメージや体験を共有する事は、これまで時間と労力を要しても、なかなか伝わらないことでしたが、VRの技術を用いる事で容易に伝達が可能となりました。
一緒に、「未来を変える体験」をつくりませんか?
私たちは、単に技術を提供する会社ではありません。
研究者の深い知見と情熱を、社会に届く「変革的体験」に変換する触媒であり、パートナーでありたいと考えています。
これまでご紹介した事例のように、研究成果や専門知識を「意識変化」から「行動変容」、そして「習慣化」へと導く体験デザインを通じて、社会実装の新たな可能性を開きます。
人の心と行動を動かす、視覚と体験の力で研究と社会実装の架け橋を、共に創造出来る事を願っています。 ▶ お問い合わせは、こちらからお願いします。

Title Communicating Ideas Through Visuals and Experience
— We Are a Company That Designs Behavioral Change —
3DCG, Unreal Engine 5, Unity— These are the primary development tools we at Snowlion Inc. use. However, for us, XR technology is merely a "means" to an end.
What we truly focus on is transforming "human consciousness" and "behavior."
No matter how detailed the visuals or innovative the technology, if it doesn't move people's hearts, it remains nothing more than digital imagery. Our mission is to rewrite cognitive patterns through visual experiences, leading to "behavioral change." And to establish essential behaviors as habits for solving social issues.
Designing and manifesting this entire process as XR content is our fundamental work.
Transforming "Telling" into "Experiential Understanding"
Medicine, education, architecture, natural science, psychology, welfare, industry, civil engineering, disaster prevention— We believe that researchers in all specialized fields are engaged in a grand project of "understanding humans" and "social implementation" through meticulous observation, hypothesis building, and verification.
In this process of intellectual exploration, immersive experiences brought by XR technology help realize the following:
Medical field: Sustainable motivation design, initial response training for disaster medicine
Education field: Three-dimensional visualization of abstract concepts, contextual understanding through historical and cultural re-experiences, experiential learning support for danger avoidance behaviors
Architecture & Civil Engineering: Promotion of consensus building through three-dimensional sharing of completed images, realization of resident-participation design, embodied knowledge of construction procedures and safety education, visualization of natural and weather disaster resilience simulations
Natural Science & Environment: Visualization of spatial interrelationships in ecosystems, experiential understanding of climate change impacts, three-dimensional sharing of observational data and real-time simulation
These are just a few examples of what we have accomplished, but questions like "How can we visualize this research result?", "Could recreating this behavioral change in XR increase adoption rates?", "How can we communicate this abstract concept as an experience?" — we contribute to such intellectual curiosity and challenges by leveraging our design, technology, and past experiences.
Concrete Examples: From Awareness Change to Behavioral Change and Habituation
[Example 1] Transformation Process from "Experience" to "Habit" in Disaster Prevention
In our disaster experience VR simulations, we design the following transformation process:
Awareness Change: Experience fear and danger as bodily sensations in 3D spaces that recreate disasters based on expert-supervised disaster data. Here, we encourage "personal relevance," fundamentally changing one's perception of disaster risks.
Promoting Behavioral Change: Next, simulate appropriate evacuation route selection and movement to evacuation centers in the same VR space. Education while consciousness is heightened after a simulated disaster experience makes correct actions easier to embed as embodied knowledge.
Supporting Habituation: After the VR experience, it's possible to guide practices applicable to daily life, such as "creating home disaster prevention maps" and "regular checking of emergency supplies." Regular reminders and practical support promote the habituation of disaster prevention behaviors.
This series of programs has shown results in improving evacuation drill participation rates compared to conventional disaster prevention awareness, increasing early evacuation rates during actual disasters, and improving awareness and behavior toward habituation of disaster preparedness. ▶ For more details, please refer here.
[Example 2] Behavioral Establishment of Infection Control in Medical Environments
In medical settings, there is often a gap between "knowledge" and "practice" in infection control. In a joint project with Okayama University Hospital:
Awareness Transformation: Visually experience how infection risks lurk even in seemingly clean environments through VR simulations that visualize the spread of invisible pathogens.
Behavioral Change: Visually communicate the reasons for following correct procedures by repeatedly imagining basic actions like hand disinfection in VR.
Habit Formation: By experiencing it as "personally relevant," correct infection control behaviors naturally become established in daily operations. ▶ For more details, please refer here.
[Example 3] "Tacit Knowledge Formalization" and Skill Transfer in Manufacturing
In manufacturing settings, passing on "tacit knowledge" of skilled workers is a major challenge. In a project with a major manufacturing company:
Image Standardization: Accurately record skilled workers' movements with 3D scanning and reproduce them in VR space. We visually formalized tacit knowledge called "feelings" and "knacks." This made vague expressions like "apply a little force" transmittable as precise movements.
Hazard Prediction Training: Safely experience accident scenarios in VR that cannot normally be experienced. Safety awareness dramatically improves by experiencing the consequences of dangerous operations in virtual space.
Repeated Practice and Establishment: By practicing sufficiently in VR before actual machine operation, initial errors in actual work decrease. Also, by introducing AR guidance systems in the workplace, work quality is standardized as necessary information is visually provided when needed.
This approach has shortened the skill acquisition period for new workers and reduced the rate of industrial accidents year by year over several years. The formation of common understanding through "image standardization" has also greatly contributed to standardizing work quality in multinational teams.
Content "Output" Is Not Just VR Goggles
Many people first think of HMD (Head-Mounted Display) experiences when they hear "XR." While that is one means with excellent immersion, the possibilities of the XR content we design extend beyond that. We realize diverse output forms optimized for research purposes and target audiences:
Simple simulations emphasizing operability on tablets and PCs
AR experiences in everyday spaces using smartphones
Group-sharing installations via large monitors
Spatial reproduction combining 3D scanning and projection mapping
Stepped learning systems linked with conventional training materials and print media
We always develop with the essential question: "What form would most effectively reach people's cognition?"
Experience in Shaping What Was Thought "Difficult to Realize"
"I have a research concept but am not sure how to visualize it," "Can this highly specialized research content be communicated to non-specialists?" "I'm concerned about how accurately complex real situations can be reproduced" — Communication begins with such researcher-specific challenges.
Through collaborative research with many domestic and international academic institutions, we continue to practice content development under expert supervision in diverse fields including disaster prevention, medicine, education, and industrial technology. Through thorough dialogue with field specialists, we carefully design precise composition, effective direction, and optimal technology selection to "reach human cognition" and "establish as behavior."
The Essential Value of XR Technology: Building Common Understanding Through "Image Standardization"
One important characteristic of XR technology common to the above examples is "image standardization." Especially in specialized fields, there are many concepts and situations that cannot be fully conveyed through words alone. For example, "appropriate hand disinfection" in medical settings, "moderate operations" in manufacturing, "dangerous water levels" during disasters—these tend to be interpreted differently by different people when explained verbally. However, XR technology provides these abstract concepts and subjective sensations as concrete "shared images" that everyone can experience in the same way.
This characteristic of "image standardization":
Enables accurate communication among people with diverse backgrounds
Allows recording and transmission of specialists' "tacit knowledge" as "explicit knowledge"
Realizes skill transfer across language and cultural barriers
Ensures consistency in safety culture and quality standards throughout organizations
This approach has shown remarkable effectiveness, especially in industrial fields facing challenges of labor shortages and generational transitions. Particularly regarding the visualization of "onomatopoeia," sharing others' images and experiences has been difficult despite time and effort, but has become easily transmittable using VR technology.
Shall We Create "Experiences That Change the Future" Together?
We are not simply a company that provides technology. We aspire to be a catalyst and partner that transforms researchers' deep knowledge and passion into "transformative experiences" that reach society. As in the examples introduced, we open new possibilities for social implementation through experience design that guides research results and specialized knowledge from "awareness change" to "behavioral change" and then to "habituation."
If you are currently concerned about "how to communicate this research to society" or "specialized knowledge not reaching people," please feel free to consult with us.
With the power of visuals and experiences that move people's hearts and actions, we hope to create bridges between research and social implementation together.
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